Czerwiec, 2019

Krnov

Wtorek, 25 czerwca 2019 · dodano: 05.07.2019 | Komentarze 0

Ostatni dzień wyjazdu. Po wczorajszym nogi bolą więc trasa łatwiejsza, więcej asfaltu.
Odwiedziliśmy renesansowy pałac w miejscowości Slezské Rudoltice:

Odwiedziliśmy ruiny kościoła w Pielgrzymowicach. Miejsce klimatyczne, jednak sama miejscowość zniszczona i przygnębiająca. Zapomniane miejsce kilka metrów od granicy...

Następnie pojechaliśmy do miasta Albrechtice, tam urządzamy przerwę nad zbiornikiem Celni rybnik. Następnie podążamy do Krnova. Miasto jest ładne. Ścieżek rowerowych mnóstwo i nie ma problemu z jazdą. Tu ratusz:

Opuszczamy miasto i podjeżdżamy na Cvilín. Znajduje się tam odnowiony barokowy kościół św. Krzyża oraz wieża widokowa Liechtensteinwarte. Niestety zamknięta i w remoncie...

Upał dziś nieznośny, zatem powoli kończymy wycieczkę. Jedziemy do jeszcze jednej wieży widokowej. Stoi na szczycie Strážiště nad Úvalnem i jest pomnikiem Hansa Kudlicha. Odnowiona jednak otwarta tylko w weekendy.

Do auta wracamy korzystając m.in. ze szlaku rowerowego poprowadzonego po nasypie dawnej kolejki wąskotorowej. Po obu stronach drogi drzewa dające miły cień. Jak dobrze, że ich nie wycięli podczas budowy... Jednak da się...
I koniec wyjazdu, spakować rowery i do domu.

• Podjazdy 2042m

Lipovské stezky, Šerák (1351 m)

Poniedziałek, 24 czerwca 2019 · dodano: 05.07.2019 | Komentarze 0

Drugiego dnia wyjazd wybraliśmy pieszą wędrówkę. A trzeciego powrót na rowery. Na początek Lipovské stezky. Jedna część jest na trawiastym zboczu, przystosowana dla najmłodszych rowerzystów. Podjazd jest bardzo łatwy, tak by dzieci mogły spokojnie podjechać. minus to zniszczenia, ścieżki są zniszczone, woda robi swoje. Druga, trudniejsza część jest w lesie. Ta jest w dobrym stanie, drzewa skutecznie chronią ścieżki. Całość to około 13 km.
Całkiem fajne te ścieżki.
Następnie ruszamy na Šerák. Mimo stromizn początkowo jest ok, tylko w jednym miejscu szlak zniszczony przez wycinkę i trzeba było podprowadzić. Przyzwyczaiłam się, że czeskie szlaki rowerowe są w pełni przejezdne, jednak tu niespodzianka. Około 2 km przed wierzchołkiem szlak staje się tak trudny, że trzeba by mieć chyba fulla i siłę tyranozaura żeby to pokonać. Stromizna plus kamienie po których ciężko nawet prowadzić... No nic, nie marudzę bo sama chciałam tu przyjechać i spokojnie wtaszczyłam rower, po drodze było też źródełko, woda dodała sił. Końcówkę do schroniska da się jechać.
Jednak trzeba podjeżdżać tu z drugiej strony...
Zjeżdżamy (tą podjeżdżalną stroną) i kierujemy się do auta. Wydawało się, że powinniśmy zjeżdżać a tymczasem ciągle podjazd i podjazd i podjazd... Powoli tracę cierpliwość, co skutecznie pomaga na pewnym trudniejszym terenowym odcinku (w stanie wnerwu lepiej jadę) i wreszcie wracamy do auta.
Dawno nie jeździło się po górach... Ciężkie to ale fajne...
Tutaj Lipovské stezky:

A tu zdjęcia z drugiej części wycieczki:

Wieże widokowe

Sobota, 22 czerwca 2019 · dodano: 22.06.2019 | Komentarze 2

Udało się: kilka dni w górach. Dziś odwiedzimy kilka miejsc na pograniczu. Auto zostaje w miejscowości Trzebina a my przekraczamy granicę i jedziemy do pierwszej wieży widokowej. Częściowo bocznymi asfaltami, częściowo w terenie. Odzwyczaiłam się od jazdy po górach, ciężko. Zwłaszcza w terenie ale jakoś tam powoli sobie jadę.
Pierwsza wieża Liptaň, na szczycie Strážnice. Trochę ciężko trafić, musimy pokombinować polami a potem zawrócić i znowu podjeżdżać. Dostępna tylko dla mtb. Miejsce jest nieco dzikie, widać, że rzadko ktoś tu zagląda.

Zjeżdżamy spod wieży i kierujemy się do następnej. Zjeżdżamy do wsi a potem czeka nas mozolny podjazd polami i lasem (niebieskim szlakiem pieszym). Trochę męczące i chwilami mam dość ale humor prędko poprawia Krecikowa Ścieżka. A właściwie Ścieżka do Krecikowej Studzienki. Bo nagle okazuje się, że na niej jesteśmy. Są kolorowe przystanki, figurki, śmieszne tabliczki, źródełko, mini-labirynt...
Tu kilka zdjęć:

oliczne 1000
Ze ścieżki zjeżdżamy do asfaltu, jeszcze kawałek drogą i jesteśmy u stóp wieży na Granicznym Wierchu. Jest wyjątkowa, to dwie stare wieże telekomunikacyjne, przerobione na turystyczne i połączone pomostem. Miały być wyburzone ale Město Albrechtice odkupiło je od firmy O2 za symboliczne 1000 koron i przebudowało. Dla turystów udostępnione w 2011 r.
Miejsce jest fantastyczne i na pewno warto odwiedzić. Przy ścieżce do wież ustawiono przyrządy gimnastyczne, tory przeszkód itp.

Podążamy do ostatniej wieży. Miało być 5 ale sił za mało i będą 3. Wieża Na Skalce. Dojechać nań można nawet szosą bo utwardzona droga wiedzie niemal do stóp wieży. Widoki są bardzo ładne tylko zdjęcia kiepsko wyszły.

Pora kierować się z powrotem do auta. Rezygnujemy z terenu i korzystamy z dróg asfaltowych. Bez kombinowania. No, może ze dwa razy... Ale za drugim musieliśmy się 2 km wracać bo polna droga skończyła się na terenie jakiegoś zakładu i nijak było objechać. Po drodze widzieliśmy jeszcze pociąg turystyczny prowadzony przez parowóz. Jest też wagon dla rowerów. Wygląda świetnie i warto byłoby z niej skorzystać, zabrać rowery i potem sobie wrócić. Trasa ma 20 km długości. Link do strony: http://www.osoblazsko.com/pl/o-linii

Bez przygód wracamy sobie do auta. Tutejsze drogi są dużo spokojniejsze niż w Polsce. U nas na każdej, najmniejszej nitce asfaltu pełno aut, tutaj na szczęście mało. Do tego fajne odcinki terenowe. Udana wycieczka tylko trochę sił mało...

Kategoria 50 - 100 km, Czechy, Góry

Mstów

Czwartek, 20 czerwca 2019 · dodano: 20.06.2019 | Komentarze 0

Miał być wyjazd w góry ale odwołany... Wobec tego wraz z Ewą, Rafałem i Sylwestrem wybraliśmy się do Mstowa. Niedaleko, gdyż popołudniu zapowiadają opady. W końcu wcale nie padało... Trasa w większości terenowa, na początek piachami wzdłuż torów i lasem do Gąszczyka, potem polami do Mstowa, podjazd do stodół i na Snowpark a potem szlakiem niebieskim pieszym, który opuszczamy na chwilę by zbadać nową ścieżkę. Nie nadaje się, sam piach.
Dalej w Sokole Góry i skręt na czarny pieszy, potem bez znaków i do Olsztyna na rynek. Powrót wariantem przy wieży ale tym terenowym. Miło spędzony dzień.

Truskolasy

Niedziela, 16 czerwca 2019 · dodano: 18.06.2019 | Komentarze 0

Dziś dla odmiany wybrano bardziej płaskie tereny. Na początek przez Starą Gorzelnię, Kalej, terenem do Grodziska, niebieskim szlakiem pieszym do Kłobucka i nad Zbiornik Zakrzew. Akurat trwa tam leśny bieg.
Następnie podążamy lasami by wyjechać w Truskolasach. Zajrzałam do Taty na cmentarz a w tym czasie reszta ekipy pojechała szukać sklepu. Wszystko pozamykane ale Rafał przypomniał sobie, że w Pile jest wiecznie otwarty sklep. I faktycznie. Z Piły podążamy prosto do lasu i leśnym duktem (na którym trochę przeszkadza tłuczeń) dojeżdżamy do użytku Bagno w Jeziorze. Następnie dalej jedziemy sobie lasem by wyjechać w Herbach. Niestety chmurzy się coraz bardziej, toteż zawracamy. Szutrową drogą jedziemy do Cisia i przez Blachownię i Łojki do Cze-wy. A w samej Cze-wie dopadła nas ulewa. Jest bardzo ciepło, toteż jakoś szczególnie nie przeszkadza. Zwłaszcza, że do domu blisko. Jednak brakło nam jakieś pół godzinki i byłby rower suchy...

Janów

Sobota, 15 czerwca 2019 · dodano: 18.06.2019 | Komentarze 0

Dziś wycieczka wybitnie terenowa, mnóstwo leśnych ścieżek, mniej lub bardziej piaszczystych, do tego upał 35 stopni. Pojechaliśmy pożarówką, potem żółtym pieszym objazd Sokolich Gór, wyjeżdżamy w Kotysowie, przecinamy DK46 i przez Las Ciecierzyn zmierzamy do Czepurki. Następnie w terenie Ponik, Janów i lądujemy przy pałacu w Złotym Potoku. Przerwa na obiad "U Rumcajsa" i podążamy szlakiem żółtym pieszym do Suliszowic. Stamtąd asfaltem do Zaborza i przez Choroń i Dębowiec do domu. Trochę za gorąco, upał chyba wszystkim dokuczył. Ale wycieczka udana.

Pilica

Sobota, 8 czerwca 2019 · dodano: 18.06.2019 | Komentarze 2

Na Jurę wreszcie przybyli Mariusz i Dominik. Celem są okolice Pilicy, co na początku troszkę mnie martwiło (czy damy radę tamtejszym niełatwym górkom). Ale okazało się, że niepotrzebnie bo wycieczka wyszła super udana.
Oprócz gości do Pilicy zjechały i inne rowerowe osobistości: Ewa, Kasia, Maciej, Marcin, Mateusz, Sylwek a nawet Tomasz. Zebrała się naprawdę liczna ekipa.
Na początek Góra Św. Piotra z grodziskiem, pozostałościami modrzewiowego kościółka i bardzo ładnym widokiem na Pilicę.

Następnie Ruiny pałacu Moesów (XIX w.) w miejscowości Wierbka. Świetne miejsce, niestety zwiedzanie skrócone do minimum gdyż przepędziły nas hordy wygłodniałych komarów...

Tu ekipa po wymagającym, terenowym podjeździe:

Następny punkt programu to ruiny zamku Udórz (XIV w.). Wiedzie doń podjazd 22% po śliskich płytach a potem końcówka w terenie. Samo otoczenie, ten las i skałki... Jest dzikie i odludne, ma niezwykły, prawdziwie średniowieczny klimat. Z ciekawostek: przed zamkiem istniała w tym miejscu obronna osada należąca do zakonu bożogrobców.

W okolicy są też ładne kamieniołomy. Tomasz prezentuje proporcje urwisko-rowerzysta:

Kolejne piękne miejsce: Jaskinia Jasna. Widać, że raczej koneserzy i wspinacze tu zaglądają bo śmieci mało. Na szczęście leży z dala od zabudowań i dróg. Ekipa przed wejściem:

A tu wnętrze jaskini:

Teraz chcemy zdobyć Grodzisko Pańskie. Czeka nas ciężka przeprawa. Nie dość, że trzeba wtaszczyć rowery pod stromą górę to jeszcze komary zżerają nas żywcem... Ale warto było. Miejsce jest prześliczne a widoki wynagradzają trud.

Pora na odrobinę chaszczingu. Z nieba spadł nam ten pan rolnik, który wyjeździł dróżkę. Na koniec trzeba było jeszcze poprosić właściciela posesji o możliwość przejścia bo wylądowaliśmy komuś pod płotem. Pan akurat kosił trawę i właściwie to sam nas zawołał, że możemy iść przez jego podwórko.

Odwiedziliśmy jeszcze ruiny zamku Smoleń (na zwiedzanie poszło tylko kilka osób bo reszta już była) oraz kirukt w Pilicy.

Acha był też Wolbrom a tam różne smakołyki:

Okolice Pilicy są naprawdę piękne. Dobrze Goździku, że nas tam zagoniłeś:) Wycieczka bardzo jurajska, niełatwa ale jedna z tych, które najmilej się wspomina. Dziękuję za uwagę:)

Różaneczniki

Niedziela, 2 czerwca 2019 · dodano: 18.06.2019 | Komentarze 0

Coroczna wycieczka Na Brzozę by podziwiać różaneczniki. W tym roku wersja mocniej terenowa z elementami chaszczingu. Przy okazji odwiedziliśmy nowe miejsca: wieżę widokową w Blachowni, schron na Kochcickiej Górce oraz platformę widokową na wieży obserwacyjnej w Koszęcinie. Zwłaszcza platformę warto odwiedzić.
Straszyło burzą ale w końcu nas ominęła.
Bardzo ładne widoczki i rozmaite, nowe ścieżki. Fajna wycieczka jak za dawnych czasów.
Zdjęcia:
Blachownia. Widok z wieży:

Blachownia: pomost obok wieży:

Leśnym duktem:

Polnym duktem:

Pomnik przyrody różanecznik katawbijski (ma prawie 100 lat). Tydzień później pojawiło się więcej kwiatów:

Staw Brzoza:

Lekkie perturbacje przy wyborze ścieżki:

Odrobina chaszczingu:

Pałac w Kochcicach:

Schron na Kochcickiej Górce:

Widok z Kochcickiej Górki:

I na koniec widoki z wieży w Koszęcinie: