Leśne rododendrony

Niedziela, 7 czerwca 2015 · dodano: 07.06.2015 | Komentarze 2

Każdej wiosny Na Brzozie, opodal Pawełek, zakwitają leśne rododendrony. I od kilku wiosen jeździmy je oglądać. Tego roku z gośćmi z Głowna czyli Mariuszem i dwoma Marcinami:) Obstawę gości stanowią: Ania, dwóch Rafałów, Tomek i ja. Jedziemy spod Jagiellończyków. Jedziemy rozmaitymi uliczkami, by w końcu dotrzeć do Starej Gorzelni. Następnie Konradów i lasem do Blachowni. I dalej lasami do Herb. Wjeżdżamy na teren dawnej, tajnej bazy wojskowej, magazynu paliw (400 zbiorników) dla armii radzieckiej. Dziś zostały tylko budynki koszar (obecnie mieszczą firmę budowlaną), kioski wartownicze i fundamenty budynków.
Na terenie dawnej, tajnej bazy MPS w Herbach
Na terenie dawnej, tajnej bazy MPS w Herbach © Skowronek
Po obejrzeniu terenu dawnej bazy pomykamy singlem po nasypie kolejowym by wyjechać obok Kacapskiego Mostu. Nazywany tak, gdyż gajówka opodal (o nazwie Kierzek) była w czasie zaborów siedzibą posterunku rosyjskiego. A kawałek dalej znajduje się miejsce zwane Żelaznym Mostem. A dokładniej są tu dwa mosty. Powstały w 1928 r., gdy realizowano tu wielką inwestycję kolejową, nazwaną Magistralą Węglową. Dokładnie opisałam tę historię przy okazji wycieczki 14.01.2014.
Żelazny Most
Żelazny Most © Skowronek
Ekipa na moście kolejowym
Ekipa na moście kolejowym © Skowronek
Kolejnym punktem programu jest Rezerwat Cisy Nad Liswartą. Chroni 200-letnie okazy cisa pospolitego. Ze względu na komary zwiedzanie jest raczej krótkie.
Rezerwat Cisy na Liswartą
Rezerwat Cisy na Liswartą © Skowronek
Rezerwat Cisy Nad Liswartą II
Rezerwat Cisy Nad Liswartą II © Skowronek
Chwila przerwy przy rezerwacie
Chwila przerwy przy rezerwacie © Skowronek
I znów podążamy prześlicznej urody lasami bo dotrzeć do głównej atrakcji dnia dzisiejszego: 100-letnich, leśnych rododendronów. W tym roku kwitną wyjątkowo bujnie, zupełnie jakby chciały się pięknie przed gośćmi zaprezentować. Można je podziwiać z platformy widokowej. Wyglądają cudnie. Tereny te należały do hrabiego von Ballestrem, człeka spokojnego, o opinii dobrej, miłośnika przyrody, który urządził tu matecznik egzotycznych roślin, potem przesadzanych do ogrodu przy pałacu w Kochcicach. Sam spędzał w Kochcicach tylko zimę a w pozostałe miesiące mieszkał w drewnianym pałacyku myśliwskim w lesie, nad Stawem Brzoza. Była tam też leśna kaplica św. Huberta, obecnie będąca kościołem MB Fatimskiej w Pawełkach. Pałacyk został zabrany do parku w Chorzowie gdzie wkrótce spłonął. Do jego odbudowy władze ludowe chciały zabrać kaplicę ale mieszkańcy Pawełek zwinęli ją w jedną noc, zabrali do siebie i rzekli, że nie dadzą.
Rezerwat rdodendronów Na Brzozie
Rezerwat rododendronów Na Brzozie © Skowronek
Ekipa na platformie widokowej
Ekipa na platformie widokowej © Skowronek
Różaneczniki widziane z platformy widokowej
Różaneczniki widziane z platformy widokowej © Skowronek
Druga część ekipy na platformie
Druga część ekipy na platformie © Skowronek
Leśne rododendrony
Leśne rododendrony © Skowronek
Nad Stawem Brzoza urządzamy przerwę. Ogniska dla nas pilnują Gaweł z synem, Przemek z synem, Agą i znajomymi.
Staw Brzoza
Staw Brzoza © Skowronek
Ekipa przy stawie
Ekipa przy stawie © Skowronek
Posiedzielim z nimi trochę, upiekli kiełbaski i trzeba nam jechać dalej. W Pawełkach odwiedzamy wspomnianą kaplicę i sklep bo w bidonach pustki. Tam żegnają nas Ania i Rafał, którzy muszą pilnie wracać do domu. Reszta zaś decyduje się na krótszą trasę (goście muszą jeszcze wrócić do Głowna).
W drodze
W drodze © Skowronek
Kościół Matki Boskiej Fatimskiej w Pawełkach
Kościół Matki Boskiej Fatimskiej w Pawełkach © Skowronek
Podążamy do miejscowości Zborowskie a potem leśnymi ścieżkami do użytku ekologicznego Bagno W Jeziorze. Ustanowiony został w celu ochrony torfowiska przejściowego i zbiornika wodnego ze stanowiskami rzadkich gatunków roślin jak: rosiczka okrągłolistna, żurawina błotna, modrzewnica zwyczajna, borówka bagienna, brzoza czarna i bagno zwyczajne. To ostatnie pięknie kwitnie. Moczary próbowały porwać nam Tomka ale się nie dał i im umknął.
Dojeżdżamy do Jeziora a stąd do Cisia. Odwiedzamy jeszcze źródło św. Huberta (źródło rzeki Stradomki) i przez Blachownię i Łojki wracamy do Cze-wy.

Lasy Nad Liswartą
Lasy Nad Liswartą © Skowronek

Użytek ekologiczny Bagno w Jeziorze
Użytek ekologiczny Bagno w Jeziorze © Skowronek
Urodziwe, biało kwitnące Bagno zwyczajne
Urodziwe, biało kwitnące Bagno zwyczajne © Skowronek
Cisie - źródło św. Huberta
Cisie - źródło św. Huberta © Skowronek
Czas minął nie wiedzieć kiedy i oto znów jesteśmy pod Jagiellończykami. Jedziemy jeszcze kawałek z Tomkiem (wraca do Zawiercia), co by do setki dobić, żegnamy go i wracamy na parking. Goście pakują rowery i czas im wracać do siebie. Wycieczka była super:))) Dziękujemy i do zobaczenia:)