Dzień 5. A staropolska gościnność gdzie?

Czwartek, 6 września 2012 · dodano: 09.09.2012 | Komentarze 0

Opodal Golejowa leży Lubomierz a w nim muzeum Kargula i Pawlaka, które dziś jako pierwsze odwiedzamy. Następnie malowniczymi drogami do Zamku Czocha. Z pewnością jest doskonale każdemu znany.
Kolejny etap to Świecie. Zamek prywatne dzierżą ręce i nadziei wielkiej na zwiedzanie nie mamy. Po dotarciu pod mury z cienia bramy wynurza się postać pani tegoż zamku. Początkowo surowa lecz po chwili rozmowy z nami (grzecznymi pasjonatami historii) łagodnieje a my przyczynę owej surowości poznajem. Opowiada o zamku, o trwającej już 9 lat odbudowie, o zniszczeniach a także o kradzieżach materiałów budowlanych (z polnymi kamieniami łącznie), o przepychankach z miejscowymi, o konieczności ciągłego pilnowania każdego fragmentu warowni (bo wyniosą), o świetnie zachowanych planach i świadectwach, o usunięciu kilkumetrowej warstwy ziemi ze skał i wywiezieniu takiejż samej ilości ziemi z piwnic. Wreszcie o tym, że co poniektórzy turyści robią awanturę o bilet wstępu. Który 1 zł (słownie: jeden złoty) kosztuje. Piękny z nas naród...
Właściciele w ubraniu roboczym pracują tu razem z ekipą speców od budowlanki. Długo zwiedzamy ów zamek i szczerze życzę owemu małżeństwu i ich ekipie by odbudowa rychło sukcesem się zakończyła.
Natomiast Zamek Gryf obwarowany płotem i ogromną ilością tabliczek obwieszczających zakaz wstępu.
Następnie udajem się do Starej Kamienicy, gdzie zachowała się wieża Zamku Schaffgotschów (trzeba skręcić za kościołem by znaleźć ruiny) oraz Rybnicy (gdzie tylko dzięki tabliczce trafić można na wzgórze z ruinami zamku).