Zamki Toszek i Świerklaniec

Środa, 1 maja 2013 · dodano: 01.05.2013 | Komentarze 11

Korzystając ze świątecznego dnia postanowiliśmy wybrać się na wycieczkę w tereny nieco bardziej oddalone. Nie za wcześnie i nie za późno jedziemy sobie do Konopisk. Rzec trzeba, iż nowo wymalowany rowerowy szlak czerwony wygląda doskonale. Koniecznie trzeba go "odebrać", gdy będzie już całkiem gotowy.
Z Konopisk do Boronowa i przez Koszęcin do miejscowości Brusiek, który posiada bogate tradycje kuźnicze. Odwiedzamy tam zabytkowy, drewniany kościół pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela. Przy kościele znajduje się kapliczka skalna, wygląda ciekawie, wydaje się, że zbudowano ją z rud żelaza.

Brusiek - drewniany kościół z XVII w. © Skowronek

Kolejny etap to Tworóg i pałac wzniesiony na miejscu zamku. Obecny stan to efekt przebudowy z początku XX w. Znajduje się tu urząd gminy. Obok niewielki park i ładna, zabytkowa kapliczka. Oba obiekty są obecnie remontowane.
Tworóg - pałac (zbudowany na miejscu zamku). © Skowronek

Zabytkowa, kryta gontem, kapliczka przy pałacu w Tworogu. © Skowronek

Brynek zostawiamy sobie na kolejną wycieczkę i podążamy do miejscowości Wielowieś. Tam również znajduje się pałac i również mieści urząd gminy.
Wielowieś - pałac z XVIII w. © Skowronek

Pałace ładne. Teraz zamek. Do Toszka docieramy przez Świbie i Sarnów.
Turystów mnogość a w dodatku dziś początek turnieju łuczniczego. Sam zamek pochodzi z XIV w. I czeka tu na odkrycie złota kaczka.
Początkowo uczestnicy turnieju zajęci są biesiadowaniem, takoż i my pójdziemy w ich ślady. A gdy sygnał dano do rozpoczęcia strzelania, udajemy się w dalszą drogę. A bo to wiadomo jak u nich z celnością?...
Przed zamkiem w Toszku. © Skowronek

Zamek w Toszku. © Skowronek

Postrzelałoby się... © Skowronek

Turnej łuczniczy w Toszku. © Skowronek

Tak więc, przez miejscowości Kopienice, Księży Las, Wilkowice dotarliśmy do zamku w Tarnowicach Starych. Do niedawna w ruinie (oto jak wyglądał przed remontem), jednak zakupiony przez osoby prywatne powrócił do dawnej świetności. Rzec trzeba, iż właściciele mocno rozbudowali tutejszą infrastrukturę imprezowo-gastronomiczną. Wszak zamek musi na siebie zarobić. A w niedzielę odbędzie się turniej rycerski.
Spotkaliśmy również sympatycznych mieszkańców zamku.
Zamek w Tarnowicach Starych (z XVI w.). Widok od strony ogrodu. © Skowronek

Mieszkańcy zamku. © Skowronek

Jeden z mieszkańców tarnowickiego zamku. © Skowronek

Omijamy centrum Tarnowskich Gór (wrócimy tu jeszcze) i przez Nakło Śląskie (gdzie zaglądamy do pałacu) jedziemy do Świerklańca.
Pałac Donnersmarcków w Nakle Śląskim (z XIX w.) © Skowronek

Dzięki wskazówkom pana pracującego na parkingu trafiamy do ruin zamku (i później pałacu). Całość również należała do Donnersmarcków. Niestety, ruiny są zarośnięte i zapomniane. Szkoda, bo oczyszczone i zabezpieczone mogłyby być kolejną atrakcją parku.
Na zamku w Świerklańcu. © Skowronek

Odnowiony Dom Kawalera nie jest właściwym pałacem, zbudowano go jako kwaterkę dla cesarza Wilhelma II, który był tu częstym gościem. Natomiast pałac (i dawny zamek) to właśnie te zapomniane ruiny.
Znalazłam również informację, że pod parkiem ciągną się korytarze, cała sieć. Władze gminy zastanawiają się nawet czy by ich nie przygotować dla turystów.
Dom Kawalera w Świerklańcu. © Skowronek

Wrócimy tu jeszcze by dokładnie zwiedzić park i okolice ale dziś już późno i szybko musimy wracać do domu. Posłuchaliśmy jeszcze ostatnich utworów koncertu (wykonawcą jest orkiestra wojskowa z Bytomia) i udaliśmy się w stronę Cze-wy.
Koncert w Świerklańcu. © Skowronek

Przez Miasteczko Śląskie, Lubszę, Rększowice do Konopisk, skąd już blisko do Cze-wy.
Zwiedziliśmy dziś kilka nowych miejsc, lecz z mapy wynika, że w okolicy Tarnowskich Gór znajdziemy takich dużo, dużo więcej. Będą tematy na kolejne wycieczki. A dziś są dwa nowe zameczki do odznaki:)
Dodam jeszcze, że na zamku w Toszku poznałam rytuał fakli. "Stanickie fakle". Bardzo ciekawy, stary zwyczaj.

| 18:48 piątek, 3 maja 2013 | linkuj Brakło czasu nawet na dokładniejsze zwiedzenie Świerklańca:( Na małym góralku to jednak nie jeżdżę za szybko...
Ale to dopiero początek wizyt w tym bogatym rejonie:) Bo i Pławniowice i Brynek i jeszcze raz Świerklaniec i zamek w Gliwicach i Mysia Wieża i sto innych miejsc czeka:)
Yacek
| 18:27 piątek, 3 maja 2013 | linkuj Widzę że dystans spory ale jednak trzeba było pokusić się o odwiedziny w Pławniowicach.
robert13
| 23:49 czwartek, 2 maja 2013 | linkuj Ładny dystansik;)
Fotki niezłe, oczywiście te z zabytkowymi zamkami i budynkami najbardziej do mnie przemawiają:)
| 20:47 czwartek, 2 maja 2013 | linkuj Fakt, zameczki i pałacyki liczne a tereny ładne, wkrótce znów tam powrócimy:) Atrakcji tyle, że trzeba było wybierać, co zobaczyć, a co zostawić na później:)
Dziękuję za miłe słowa:) To przygotowania do pewnej dłuższej, wymagającej trasy w czerwcu. Fajnie byłoby ją pokonać...
jakubiszon
| 08:57 czwartek, 2 maja 2013 | linkuj łoooo cóż za dystans!!!! Wielkie gratki !!! A zameczki robią niesamowite wrażenie :). Pozdrawiam!!
jeremiks
| 07:36 czwartek, 2 maja 2013 | linkuj Brak słów!!!! Wielkie gratki za super dystans, piękne miejsca, super foteczki :))))))
| 07:05 czwartek, 2 maja 2013 | linkuj Wyszedł Wam dziś bardzo ładny dystans :)
panther
| 06:43 czwartek, 2 maja 2013 | linkuj Bardzo ciekawe są Wasze przejażdżki. Przy okazji robią się coraz dłuższe :-)
Pozdrawiam serdecznie
Gozdzik
| 06:18 czwartek, 2 maja 2013 | linkuj Dla mnie wycieczka jak z bajeczki, pałace, zamki, ruiny ..... mmmmm miodeczek ....
nemoo
| 21:12 środa, 1 maja 2013 | linkuj ładne te zameczki i kozy w roli mieszkańców